Susanneopcuracao.reismee.nl

"Nos ta bai Panama i Costa Rica"

Bon dia!

Kum bai? De laatste dagen zijn hier in gegaan en me and my backpack zijn er klaar voor! Vanavond zetten we onze overige spullen bij vrienden weg en dan gaan we het grote avontuur tegemoet! Zaterdag vertrekken we met het vliegtuig richting Aruba, daar zullen we een overstap maken om vervolgens te landen in het grote Panama City. Daar blijven we waarschijnlijk een paar dagen en dan reizen we via de Inter Americana verder om zo ongeveer drie weken op verschillende plaatsen in Panama te vertoeven. Daarna gaan we ook nog de grens over om in Costa Rica te kijken. Daar zullen we ongeveer ook drie weken verblijven en vanuit San Jose vliegen we 11 Juli terug via Panama City, Aruba terug naar CuraƧao. Ik heb er erg veel zin! Vanaf zaterdag zal ik gaan sjouwen met mijn backpack, vulkanen gaan bekijken, slingeren aan lianen, schildpadden eieren zien leggen, golfsurfen, cultuur bekijken, snorkelen en nog zo veel meer!

De laatste weken hier op CuraƧao zijn voorbij gevlogen! We hebben het erg druk gehad met stage de laatste weken. Toch wel gek om afscheid te nemen, ze hebben ons werk erg gewaardeerd en dat schijnt niet altijd het geval te zijn. We hebben een band op gebouwd met verschillende cliƫnten en hopelijk komen er binnenkort mensen die ons op kunnen volgen. We hebben een aantal dingen achter gelaten op de stage- instelling. Er hangen foto's van ons met de cliƫnten op prikborden, spelmateriaal, boekje en een stagemap. Mijn individuele cliƫnt heeft tips op zijn deur hangen die hij bij mij geoefend heeft. Het mooiste was nog om te horen dat ons werk zeker resultaat geboekt heeft. Er is vooruitgang te zien bij sommige cliƫnten. Wat willen we nog meer?! We zijn ook al uitgenodigd voor een werkervaring na onze studie en de psychiater op de polikliniek zou ons graag hebben om een kinder psychiatrische ziekenhuis mee op te zetten en daar te werken. We hebben ontzettend veel geleerd en gaan met een koffer vol ervaring straks weer terug naar huis! Op de Blenchi school werden we ook hartelijk uitgezwaaid door de kids en collega's. Wat een lieve kinderen! We hebben ook nog een kadootje gekregen, een kolibrie (Blenchi) broche en oorbellen. Wij als nieuwsgierige Nederlanders wilden natuurlijk weten wat er in zat en begonnen het pakketje open te maken. In CuraƧao gaat dat iets anders te werk. Ze nemen het mee naar huis en bekijken het daar pas.

Of dat het zo moest zijn, is vandaag ook onze auto ermee opgehouden. Roos & ik brachten de mannen naar stage en de versnelling kreeg ik alleen nog maar in zijn 1,3 en 5. Later hield hij er helemaal mee op en hebben Roos & ik lopen zwoegen in de auto om thuis te komen. Met toef toef vaart, scherpe bochten, veel kracht en gelach hebben we het tot thuis gehaald! Wat ook nog wel een leuk weetje is, is dat vanaf begin mei er boetes worden gegeven voor snelheidsovertredingen. Dit is hier totaal nieuw en bij de gedachten dat er hier geen verkeersborden staan, wens ik de weggebruikers succes.

Koninginnennacht en dag hebben we hier ook uitbundig gevierd. Het was knettertje druk! Er was een jaren 80 feestje en overdag zijn we in Punda geweest, zoals ook in Nederland veel rommel gezien op rommelmarkten. Locals in het oranje gezien, wat best wel gek was, trommelende mannen aangehoord, super vet en vooral veel gedanst, gezongen en plezier gehad.

Met de meiden die we hier hebben leren kennen, heb ik nog gezellig pannenkoeken gebakken en een kakkerlakken speurtocht gehouden. Wat kunnen meiden gillen zeg;) Verder zijn we nog gaan varen met een oud vissersbootje. We hebben een rondje gemaakt over het Spaanse water en gekeken naar dure luxe huizen. Echt niet normaal, dat hoeft voor mij zeker niet. Geef mij maar gewoon het zitten in een oud vissersbootje dan een duur en te luxe huis aan het water. We zijn daarna over de zee naar een mooi plekje gevaren en hebben daar lekker gechilled.

We hebben ook nog een dagje gekeken bij de dolfijnentherapie. Mensen komen vanuit de hele wereld hierheen om te kijken of de therapie met dolfijnen kan helpen. Er wordt normale therapie gegeven en als beloning wordt er met een dolfijn gezwommen en kunstjes mee gedaan. Voordat ik naar CuraƧao ging, heb ik ook gekeken om daar stage te lopen. Dat lijkt me namelijk echt erg leuk, helaas zaten de plekken vol tot 2010. Wie weet ga ik dat ooit nog weleens doen.

Natuurlijk heb ik nog veel meer meegemaakt en gedaan, maar dat is teveel om te vertellen. Ik ga vooral nog even genieten van de laatste daagjes hier, alles nog voor de laatste keer doen en dan op pad naar iets totaals nieuws! Ik weet nog niet of dat ik veel van mezelf kan laten horen op de rondreis, maar anders dan horen jullie me weer als ik weer met mijn voetjes op CuraƧaose bodem sta! Geniet van de beginnende zomer!

Whihi, mi ta bai!

Veel liefs!

Reacties

Reacties

Anne

Ha suzie!

Wederom weer een gaaf verhaal zeg! Echt tof om te lezen dat je stage toch wel heel goed is gegaan en dat ze je echt waderen inhet werk wat je gedaan hebt!

Ook heel gaaf dat je gaat backpacken man! Ik hoop dat je het heel gaaf gaat krijgen, maar dat geloof ik ook wel. Ik heb ook wel weer zin om een avondje lekker met jou op de bank te zitten en een enorme salade te eten;). Maar dit komt nu al een heel klein beetje in zicht! Gelukkig maar.

Heel veel plezier met het backpacken, geniet van deze enorme ervaring

Hele dikke kus!

Anne

Sanne

Lieve suus, ik hoop dat je het ontzettend goed naar je zin hebt op dit moment! Geniet van het backpacken, geniet van alles wat je ziet en geniet van alles om je heen!
Dikke kus xxx Sanne

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!